Wystawa instalacji artystycznych AEROFONY | teren przy kościele pw. M. M. Kolbego

Inspiracją powstania instalacji artystycznych pt. „Aerofony” jest VIII Międzynarodowy Festiwal Wokalno-Organowy w Jelczu-Laskowicach, będący wyjątkowym wydarzeniem w naszym mieście. Twórcy prac zafascynowani organami, przełożyli ich budowę i klasyczne brzmienie na formę przestrzenną. Wystawa powstała, by ukazać niekonwencjonalne połączenie muzyki sakralnej i sztuki współczesnej. Festiwal i wystawa to jeden organizm, jedno współbrzmienie.

Organy są największym instrumentem muzycznym, przez niektórych zwanym królewskim. Każde organy są budowane na zamówienie do konkretnego obiektu. Różnią się między sobą wielkością, liczbą głosów oraz barw. Ten sam utwór grany na różnych organach zawsze brzmi inaczej. Od wykonawcy muzyki organowej wymagana jest nie tylko wirtuozeria, ale również umiejętność swobodnej interpretacji. 

Aerofony to grupa instrumentów muzycznych, w których źródłem dźwięku jest drgający słup powietrza, zamknięty w przestrzeni rezonansowej. W praktycznym podziale instrumentów muzycznych, aerofony nazywane są instrumentami dętymi i wyróżnia się pośród nich trzy grupy: drewniane, blaszane, klawiszowe. Do tej ostatniej należą organy.

Sztuka współczesna to sztuka idei. W naszym projekcie aerofony symbolizują piszczałki organowe. To one sprawiają, że możemy się rozkoszować przepiękną muzyką organową i to ona jest najważniejsza w całym wydarzeniu. Instalacje nawiązują do okazałych organów w kościele M. M. Kolbego w Jelczu-Laskowicach, gdzie odbywają się koncerty festiwalowe.

Wykonania pięciu instalacji artystycznych podjęli się lokalni artyści plastycy. Zaproszeni twórcy zrealizowali instalacje według własnych koncepcji nawiązujących do festiwalu. Tworzą one przestrzeń, która jest kojarzona z organami i wydarzeniem muzycznym.

Projekt ma na celu aktywowanie lokalnego środowiska artystycznego do wspólnego działania, wzbudzenie postaw twórczych wśród mieszkańców, otwarcie na sztukę współczesną, ukazanie niebanalnych rozwiązań i zachęcenie do udziału w tegorocznej edycji festiwalu. Wierzymy, że niestandardowa prezentacja wzbogaci wyjątkowe wydarzenie, jakim jest VIII Międzynarodowy Festiwal Wokalno-Organowy.

Aerofon „Chwilami niebieski”

…Organy jak skrzydła Anioła zabierają nas w nieznany świat,

świat piękna, harmonii, wewnętrznej ciszy,

tego świata Tu nie ma… jest tylko tam…

Autorstwo i realizacja: Waldemar Czech

 

 

„Florafon”

Instalacja, swoją formą i użytymi materiałami ma nawiązywać do piszczałki aerofonu. Kwiaty symbolizują i akcentują tegoroczną niewątpliwą  gwiazdę festiwalu. Podobnie jak zespół pieśni i tańca rodem z Łowicza, floralny akcent formą i kolorami, w założeniu, ma wnieść świeżość i ożywić festiwalową przestrzeń.

Autorstwo i realizacja: Ewa Kaźmierczak, Wojciech Roskosz

 

„Aero-ciąg-muzyczny”

Instalacja ma charakter minimalistyczny, operuje kolorem, geometryzacją form oraz rozmieszczeniem rur w przestrzeni. Rury w sposób oczywisty nawiązują do piszczałek organowych. Ich kształt i budowa zostały zaczerpnięte z instrumentu w kościele pw. M.M. Kolbego w Jelczu-Laskowicach.

Autorstwo i realizacja: Marzena Niżyńska, Jan Partyka

 

Aerofon „Księga nut“

Praca powstała z myślą o organach i wiążącym się z nimi festiwalu, podczas którego występujący artyście mają przed sobą księgę z nutami.

Autorstwo i realizacja: Marcin Pawlicki

 

„Konsonans“  I i II

Instalacja składa się z dwóch form samogrających zbudowanych z rur. Kształt nawiązuje do organów oraz widma akustycznego. Stworzono dźwiękowy pomost między organami (ich wielkością, majestatem) a kruchością i miniaturową konstrukcją cyfrowych układów scalonych. Artyści za pomocą cyfrowego generatora opartego o bezpośrednią syntezę cyfrową, wprawiają w drgania słup powietrza zawarty w rurze, tak jak to się odbywa w piszczałce organowej. Dźwięk zostanie wielokrotnie wzmocniony poprzez rezonans zanim trafi do uszu słuchaczy. Będzie to prawdziwe spotkanie klasycznej realizacji dźwięku z nowoczesnością.

Konsonans, wg terminu muzycznego, to współbrzmienie przynajmniej dwóch dźwięków, które są odczuwane jako zgodne. Tytuł instalacji odnosi się także do specyficznego charakteru festiwalu, polegającego na współbrzmieniu organów z innymi instrumentami towarzyszącymi oraz śpiewem solistów.

Autorstwo i realizacja: grupa artystyczna virtualAtelier

 

 

Organizator:
Sponsor główny: 

Sponsorzy:       

     

 

          

 

 

Zobacz także: