Koncert Kolęd i Pastorałek w wykonaniu Zespołu Pieśni i Tańca “Śląsk”.
Usłyszysz najpiękniejsze polskie kolędy – od wzruszających klasyków po energetyczne, ludowe aranżacje w wykonaniu chóru, orkiestry i solistów zespołu.
Data: 03.01.2026
Miejsce: Centrum Kultury w Jelczu-Laskowicach
Godzina: 17.00
Nie przegap tej wyjątkowej okazji, by wspólnie przeżyć muzyczne święto tradycji i emocji.
🎟️ Bilety dostępne już teraz https://mgck-jl.pl/bilety
Zabierz rodzinę, przyjaciół i pozwól, by dźwięki kolęd w wykonaniu „Śląska” rozgrzały Wasze serca w ten zimowy wieczór. Będzie magia, która zapamiętasz na długo.

Spektakle baletowe w dniu Mikołajek stały się naszą, jelczańsko-laskowicką tradycją. Przychodzą na nie całe rodziny, aby wspólnie spędzić czas i podziwiać niezwykle barwne, urozmaicone, dynamiczne spektakle autorskie Kieleckiego Teatru Tańca. Już od kilku lat gościmy je w naszej miejscowości. Za każdym razem zachwycają, zarówno dzieci jaki i dorosłych. Po Dziadku do Orzechów, Kopciuszku, Arielce przyszedł czas na Królową Śniegu. Będzie magia, zobaczycie. 🧑🎄Bilet na taki spektakl może być doskonałym prezentem Mikołajkowym https://mgck-jl.pl/bilety
„Królowa Śniegu” to jedna z najpiękniejszych baśni Hansa Christiana Andersena zaliczana do klasyki literatury dziecięcej. To opowieść o przyjaźni Gerdy i Kaja. Podczas zabawy na lodowisku do oka Kaja dostaje się kawałek szkła z lustra, które rozbiły diabły.
W wyniku tego Kaj staje się niesympatycznym i nieczułym chłopcem. Do miasteczka przybywa Królowa Śniegu i porywa Kaja do swojego lodowego zamku na północy. Gerda z wielką determinacją wyrusza w drogę aby odzyskać swojego przyjaciela. Jej podróż
do pałacu Królowej jest długa, pełna przygód i czasem niebezpieczna.
Opracowałam dla KTT libretto oparte na oryginalnej baśni, przedstawiając kolejno podróż Gerdy przez Krainę Wiosny, Lata, Jesieni i Zimy. Wprowadziłam wiele nowych postaci i relacji między nimi. Środkiem wyrazu w widowisku jest taniec jazzowy, współczesny, neoklasyczny, a także taniec chiński, węgierski i cygański.
W tej wersji Gerda podróżuje do Krainy Śniegu poprzez Krainę Wiosny gdzie spotyka: Panią Wiosnę, Bociany Żaby. Tańczy z Różami magiczny chiński taniec z wachlarzami.
Krainę Pana Lato umieściłam na plaży w Ameryce lat 20-tych XX wieku, podkreślając charakterystycznymi na tamte czasy kostiumami plażowymi, muzyką – standardami jazzowymi i stylem tańca broadway jazz. W Krainie Lata Gerda rozkoszując się słońcem i plażą spotyka pełne radości postaci – Pana Lato i cieszących się słońcem Plażowiczów. Przeżywa atak Os, które zwabione słodkimi lodami pojawiły się na plaży.
Wędrując dalej, dziewczynka wchodzi do jesiennego lasu i natrafia na tabor cygański. Przeżywa tu niebezpieczne chwile i trafia do niewoli. W tej scenie Cyganie wykonują żywiołowy taniec węgierski i cygański. Gerda zaprzyjaźnia się z Małą Rozbójniczką – córką Pani Jesieni. Po wielu perypetiach w tej krainie, udaje się jej uciec z niewoli razem z Reniferem którego podarowała jej Mała Rozbójniczka.
Podczas ucieczki Gerda pomyliła drogę i znalazła się na południu, gdzie spędziła czas z wesołymi Pingwinami, a następnie ruszyła na północ, gdzie zatrzymała się w wiosce Inuitów. Po długiej i wyczerpującej podróży dociera wreszcie do zamku Królowej Śniegu, gdzie odnajduje Kaja. Niestety Kaj ma zamrożone serce, nie poznaje swojej przyjaciółki i odtrąca ją . Jednak zdeterminowana Gerda mocno go przytula płacząc. Jej łzy padając na policzek chłopca powodują, że Kaj odzyskuje świadomość, jego serce znów jest żywe, dzięki czemu rozpoznaje Gerdę. Królowa Śniegu nie pozwala dzieciom opuścić zamku. Po długiej walce Kajowi i Gerdzie udaje się uciec. Szczęśliwi wracają do domu.
W widowisku tym przeznaczonym głównie dla dzieci, ale także dla dorosłych, zwracam uwagę na wartości dobra i wytrwałości, ale przede wszystkim na przyjaźń i miłość.
Gerda mimo wielu przeciwności losu miała odwagę, aby iść dalej. Nie bała się trudnej podróży, nie lękała się czarów, bo kierowała nią troska o Kaja. Chłopiec stracił czyste spojrzenie na świat. Jego serce stało się zimne, jak serca tych, którzy zapominają czym jest dobro i empatia. Gerda uczy nas, aby kochać i ufać. To opowieść o odpowiedzialności i o tym, abyśmy my dorośli umieli ochronić nasze dzieci przed obojętnością i chłodem świata. Uczyć je, że przyjaźń
i miłość są najpotężniejszymi siłami.
Troska, wsparcie drugiego człowieka i przyjaźń potrafią dać siłę do pokonywania przeciwności losu. Warto zatem być wytrwałym w dążeniu do celu, nie patrząc na przeszkody
i wierzyć, że dobro zawsze zwycięża.

Twórcy:
– choreografia, reżyseria – Elżbieta Pańtak,
– drugi choreograf – Antonina Kaminska,
– kostiumy – Małgorzata Słoniowska,
– scenografia – Grzegorz Pańtak,
– reżyseria światła – Grzegorz Pańtak,
– projekcje multimedialne – Wioletta Kruk, Bartosz Kruk.
Wystąpią:
– artyści Kieleckiego Teatru Tańca,
– artyści gościnni – wyłonieni w otwartym naborze
– uczniowie Szkoły Kieleckiego Teatru Tańca,
– seniorzy Uniwersytetu Trzeciego Wieku „Ponad czasem”.
Spektakl dwuaktowy, z piętnastominutową przerwą.
„Zadanie finansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Przestrzenie Sztuki – Taniec, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.”
MGCK beneficjentem programu Teatr Polska. To projekt umożliwiający mieszkańcom małych miejscowości obejrzenia najlepszych spektakli teatralnych. W ramach 17. edycji wpłynęła rekordowa liczba 233 zgłoszeń od teatrów instytucjonalnych, samorządowe instytucje kultury i organizacji pozarządowych. Korzystamy i my! W urokliwym miejscu Piekarnia Żywa Kultura (Księcia Witolda 60-68 ) odbędzie się spektakl „I love Chopin” duetu Piaskowski / Sulima Fryderyk Chopin – ikona polskiej tożsamości narodowej, powód do dumy, przedmiot licznych badań, wręcz – obiekt kultu i popkulturowy celebryta znany z butelek alkoholi i opakowań czekoladek. Do dzisiaj pozostaje ╴obok Jana Pawła II, Lecha Wałęsy czy Roberta Lewandowskiego – jednym z najbardziej znanych na świecie Polaków. Jego muzykę uważa się nie tylko za wytwór geniusza, ale też wykładnię tego, co polskie, patriotyczne, narodowe, „nasze”.
Spektakl jest bezpłatny, osoba chętna ponosi koszty transportu autokarowego: Jelcz-Laskowice Wrocław oraz Wrocław-Jelcz-Laskowice w cenie 30 zł. Do nabycia mgck-jl.pl/bilety

Zdaje nam się, że o Chopinie wiemy wszystko, ale to nieprawda. Już pobieżne zerknięcie poza oficjalną, szkolną narrację o jego życiu i twórczości odkrywa przed nami wiele tajemnic i paradoksów. Tematów niewygodnych, a więc wypartych. Niepasujących do stereotypowych opowieści o tęsknocie za ojczyzną, bocianach nad ukwieconymi łąkami w mazurkach zaklętych czy o „Szopenie” ╴ romantycznym łamaczu serc niewieścich. W szafach Chopina jest tego sporo. Tak jest choćby ze sprawą listów miłosnych pisanych przez kompozytora do Tytusa Woyciechowskiego, przyjaciela z młodości, które otwierał często romantyczny zwrot: „Najdroższe życie moje!”, a kończyło pożegnanie: „ściskam Cię serdecznie, „w same-usta” pozwolisz?”.
Spektakl duetu Piaskowski/Sulima nie będzie jednak tylko alternatywną, queerową biografią Chopina. Posłuży ona twórcom za punkt wyjścia do przyjrzenia się temu, co przez wieki nie mogło się znaleźć w oficjalnej polskiej kulturze czy w ogóle w przestrzeni publicznej. Wszystkim temu, co nie mieściło się w kanonach, normach czy ideologiach i co w związku z tym pozostało niewypowiedziane i niespełnione. Muzyka Chopina stanie się portalem do zakamarków rzeczywistości i marginesów wyobraźni, ale też do poszukiwania w niej pocieszenia, otulenia i ucieczki. Przedstawienie ma też być przyczynkiem do rozmowy na temat skomplikowanej, nieoczywistej natury i źródeł twórczości, także tej uznawanej za „narodową”.
Twórcy:
reżyseria: Jędrzej Piaskowski
dramaturgia, tekst: Hubert Sulima
koncepcja, postaci, dialogi: Jędrzej Piaskowski i Hubert Sulima
asystenci reżysera: Katarzyna Radomska, Eryk Herbut
scenografia: Anna Maria Karczmarska, Mikołaj Małek
kostiumy: Rafał Domagała
muzyka: Jacek Sotomski
światło: Klaudyna Schubert
Obsada: Małgorzata Biela (gościnnie), Agnieszka Dziewa, Agnieszka Kulińska, Karolina Paczkowska, Jan Kochanowski, Eloy Moreno Gallego, Jakub Pewiński.
Organizatorem programu jest Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Program finansowany jest ze środków Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Recenzje:
„Na szczególne wyróżnienie zasługują wszystkie kreacje ról Eloy’a Moreno Gallego, który na scenie zmienia się nie do poznania. Zaczyna kolejno od roli Muchy, następnie ukazuje nam się jako nastoletnia uczennica szkoły artystycznej, by wreszcie oszołomić publikę rolą Diny Almy de Paradedy” – Krzysztof Antonik Teatrealnie.pl
***
„(…) niemal wszystkie postaci przedstawienia Wrocławskiego Teatru Pantomimy dotyka przejmująca samotność, wzmagana niejednokrotnie poczuciem wykluczenia. O tęsknocie i poczuciu osamotnienia Chopin pisze do Tytusa. Zbliżone odczucia towarzyszą także ukrywającym wzajemną fascynację tancerkom zespołu Mazowsze, które nie zdobywają się na miłosne wyznania. Danuta kompensuje własną samotność pracą naukową. Podobnie jest w przypadku kolejnych, znakomicie zagranych i wyjątkowo poruszających postaci, których mikrohistorie prezentowane są na scenie. Jedną z nich jest stara nauczycielka fortepianu (brawurowa rola Jana Kochanowskiego), w której ustach największą pochwałę stanowią słowa „jak chcesz, to potrafisz” – Tomasz Kowalski Czas Kultury
***
„Dostajemy Chopina queerowego, wyjętego z narodowego kanonu i wpuszczonego w intymne, subiektywne doświadczenie. Chopina, którego muzyka ma moc odsłaniania czułych miejsc w pociągniętych grubą kreską postaciach. I to jest właśnie efekt, który najsilniej tu działa – oto galeria kreskówkowo przerysowanych bohaterów (znakomite kostiumy Rafała Domagały). Kiedy już jesteśmy niemal pewni, że czeka nas beka nie tyle z samego kompozytora, ile z jego publicznego wizerunku, następuje nagła zmiana konwencji, odwrócenie reguł i zamiast śmiechu pojawia się wzruszenie” – Magda Piekarska Gazeta Wyborcza
***
„Niewątpliwy sukces spektaklu jest wynikiem dogłębnie przemyślanego i wysmakowanego połączenia dobitnej gry aktorskiej, nieprzypadkowej scenografii, nieoczywistych utworów muzycznych, nastrojowej gry świateł oraz symboliki strojów i rekwizytów” – Jessica Jarikre Dziennik Teatralny
***
„Reżyser przez cały spektakl balansuje pomiędzy dwoma skrajnymi przeżyciami – śmiechem oraz wzruszeniem, a zespół aktorski brawurowo porusza się po tych skrajnościach, trafiając zawsze w punkt i idealnie dobierając środki. Zupełnie jak w genialnie skonstruowanej kompozycji muzycznej” – Katarzyna Mikołajewska Wyborcza.pl Wrocław
***
„Artystom udało się stworzyć dzieło, które porusza odsłaniając prawdę o nas samych, „otwiera” na nowe sposoby postrzegania przeszłości, a także pokazuje nasze własne ograniczenia, wpojone w procesie edukacji modele rozumienia, niebezpieczeństwa kultury i dominujących w niej narracji. Dzięki dużej dawce świetnego humoru, ale też niezapomnianym scenom pełnym ujmującego dramatyzmu, bardzo dobrej grze aktorów spektakl angażuje widzów, pokazuje i pozwala autentycznie odczuć, że historia jest jak otwarta księga, dzięki której poznajemy nas samych, którą można odczytywać w nieskończonym procesie interpretacji i „wcielać” w teraźniejszość, pozwalając się jej zmieniać” – Dorota Seńków Dziennik Teatralny
***
„Autorzy spojrzeli też z ironią na muzykologię, dla której fizyczność Chopina bywa skandalem i przyczyną paniki. Nie znam piękniejszej satyry na swoją dyscyplinę niż główna rola Sary Celler-Jezierskiej. Jej postać reprezentuje stereotypową, scjentyczną gałąź tej nauki, choć zarazem lubi wtrącać sformułowania ze słownika filozofii hermeneutycznej. Podczas pielgrzymki do grobu autora Poloneza-fantazji w Paryżu wpada jakby do króliczej nory i rozpoczyna terapeutyczną podróż. W tym śnie jej przewodnikami stają się postacie plastycznie kreowane przez znakomitych aktorów: Agnieszkę Dziewę, Agnieszkę Kulińską, Karolinę Paczkowską, Jana Kochanowskiego, Eloya Morena Gallega i Jakuba Pewińskiego” – Szymon Atys Ruch Muzyczny
Celem programu Teatr Polska jest umożliwienie mieszkańcom małych miejscowości obejrzenia najlepszych spektakli teatralnych. W ramach 17. edycji wpłynęła rekordowa liczba 233 zgłoszeń od teatrów instytucjonalnych, samorządowe instytucje kultury i organizacji pozarządowych. Objazd odbędzie się między 18 sierpnia a 28 listopada 2025 roku.
Czesław Mozil, lider projektu Czesław Śpiewa, rusza w trasę w duecie z gitarzystą i aranżerem Grzegorzem Duszakiem. Na tejże trasie znalazły się także Jelcz-Laskowice. 15 listopada czeka nas wyjątkowy koncert!
Czesław Mozil – wokalista, akordeonista i osobowość, której nie da się pomylić z nikim innym – zabierze nas w muzyczną podróż pełną emocji, humoru i szczerości. Będzie kameralnie, będzie prawdziwie i będzie tak, jak tylko Czesław potrafi – z ogromną dawką energii i bezpośredniego kontaktu z publicznością. Antidotum na jesienną aurę.
Ten wyjątkowy projekt to nowe spojrzenie na znane utwory artysty – w bardziej intymnej, akustycznej i osobistej odsłonie.
Akordeon, fortepian i głos Mozila spotykają się z gitarą Duszaka, tworząc pełne emocji, autentyczne aranżacje. To koncerty, w których bliskość i szczerość stają się ważniejsze niż fajerwerki. Każdy dźwięk i każde słowo mają tu znaczenie, a publiczność staje się częścią muzycznej rozmowy.
„Muzyka jest najpiękniejsza wtedy, gdy przeżywa się ją razem – bez barier, w bezpośrednim kontakcie. Duet z Grześkiem to dla mnie powrót do takiej właśnie szczerości” – mówi Czesław Mozil.
„Nasze granie to dialog. Czasem lekki i zabawny, czasem poważny – zawsze jednak prawdziwy. Zapraszamy do tej rozmowy wszystkich słuchaczy” – dodaje Grzegorz Duszak.
W duecie usłyszymy największe przeboje Czesława, takie jak Maszynka do świerkania, Krucha blondynka czy Postój zimowy, a także utwory z ostatnich albumów nagradzanych Fryderykiem. Nie zabraknie też zaskoczeń i charakterystycznych dla Mozila opowieści, które nadają koncertom wyjątkowy klimat.
Dlaczego warto?
„Czesław Śpiewa w Duecie” to propozycja dla tych, którzy szukają prawdziwej muzycznej bliskości. Kameralne koncerty w teatrach, domach kultury i klubach pozwalają doświadczyć muzyki Mozila z zupełnie innej perspektywy – bezpośredniej, szczerej i niezwykle emocjonalnej.
O artystach
-
Czesław Mozil – wokalista, akordeonista, kompozytor i osobowość telewizyjna. Laureat Fryderyków, twórca projektów Czesław Śpiewa, Solo Act, Grajkowie Przyszłości. Jeden z najbardziej charakterystycznych głosów na polskiej scenie muzycznej.
- Grzegorz Duszak – gitarzysta, kompozytor i aranżer. Od lat współpracuje z Mozilem, tworząc z nim duet pełen muzycznej chemii i świeżych interpretacji
Bilety w cenie 80 zł dostępne są w sekretariacie MGCK oraz on-line.
Kup bilet: https://jel.systembiletowy.pl/index.php/repertoire.html?id=129
