• Rozmiar czcionki:

  • Wysoki kontrast:

Historia i działalność AZW

A – AKTYWNOŚĆ
Z – ZDROWIE
W – WYPOCZYNEK

Akademia Złotego Wieku powstawała w lutym 2009 roku z inicjatywy Miejsko-Gminnego Centrum Kultury w Jelczu-Laskowicach i do dzisiaj działa w jego strukturach jako jedna z sekcji.

Na spotkaniu inauguracyjnym interesującą prezentację działania Uniwersytetów Trzeciego Wieku przedstawiły Panie prowadzące Uniwersytet Trzeciego Wieku przy Uniwersytecie Wrocławskim.

W Polsce Uniwersytety Trzeciego Wieku działają od lat siedemdziesiątych ubiegłego stulecia. Nasza społeczność dołączyła do tego grona, mamy możliwość wzorowania się na najlepszych. UTW działają w strukturach wyższych uczelni, jako ich jednostki. Uczelnie mają bazę naukowo-dydaktyczną i prowadzą działalność na innych zasadach. Dlatego nasza organizacja nie nazywa się Uniwersytetem Trzeciego Wieku, lecz jest Akademią Złotego Wieku.

Dlaczego te organizacje powstały i jaki jest cel ich działalności?

Odpowiadając na to pytanie można posłużyć się cytatem z książki Antoniego Huczyńskiego „Dziarski dziadek”. Jest to Pan, który ma ponad 90 lat i jest aktywny fizycznie i intelektualnie …”Nie da się długo żyć, żyć zdrowo i szczęśliwie, jeśli nie będziesz czuł i wiedział, że jesteś potrzebny – sobie, rodzinie, przyjaciołom, społeczeństwu, Polsce”…

Gdy nie ma już obowiązków zawodowych, czy rodzinnych, złota jesień życia może być pięknym okresem. Istnieje potrzeba zachowania jak najdłużej aktywności życiowej i społecznej. Aktywność intelektualna i fizyczna powoduje utrzymanie sprawności daje wiele radości (uwalniają się hormony szczęści – endorfiny), chroni przed depresją, samotnością, chorobami, ma wpływ na zachowanie dobrej kondycji psychicznej i fizycznej człowieka i to w każdym wieku, a tym bardziej w okresie życia 55+.

Umiejętność radzenia sobie z procesem starzenia jest trudną umiejętnością. Chodzi o to, żebyśmy nie starzeli się mentalnie, lecz byli sprawnymi również fizycznie, zachowali samodzielność, potrafili zadbać o potrzeby dnia codziennego.

Osoby, które chcą nadal aktywnie uczestniczyć w życiu społecznym, dokształcać się, poznawać nowe dziedziny życia, czerpać satysfakcję z działań na rzecz innych, poprzez wykorzystywanie i przekazywanie własnych doświadczeń i umiejętności, mają taką możliwość uczestnicząc aktywnie w zajęciach naszej Akademii Złotego Wieku. Poprzez uczestnictwo w AZW nawiązują się przyjaźnie, pojawia poczucie przynależności do grupy. Nie następuje odsunięcie na margines życia, uzależnienie od innych, niedowartościowanie, czy osamotnienie. Następuje łatwiejsza adaptacja do wszelkich szybko powstających zmian, w każdej dziedzinie życia. Powoli, ale skutecznie przyczyniamy się do budowy społeczeństwa obywatelskiego.

Dorobek Akademii Złotego Wieku

Kiedy AZW zaczynała działalność było ok. 30 członków w ubiegłym roku w zajęciach uczestniczyło ponad 160 osób.Wystartowaliśmy bardzo udanie. Od początku działalności AZW cieszyła się dużym zainteresowaniem naszej społeczności. Prowadzimy działalność edukacyjną w zakresie poszerzania wiedzy i umiejętności (wykłady, prelekcje, zajęcia warsztatowe). Należy tu wymienić:

  • zajęcia integracyjne,
  • możliwości rozwoju i aktywności edukacyjnej osób w wieku 55+,
  • zajęcia warsztatowe obejmujące cykl zajęć związanych z gimnastyką umysłu,
  • wykłady obejmujące tematykę profilaktyki zdrowia,
  • spotkania z przedstawicielami miejscowej Policji, na których omawiane są sprawy bezpieczeństwa i działania prewencyjne, przestrzeganie przed próbami naciągania ludzi starszych przez oszustów,
  • zdobyliśmy praktyczną umiejętność udzielania pomocy przed medycznej,
  • odbyły się wykłady na temat „Historii Ziemi Jelczańsko- Laskowickiej”,
  • dużym zainteresowaniem cieszą się lektoraty: języka angielskiego i niemieckiego – są grupy o różnym stopniu zaawansowania,
  • zajęcia komputerowe – można było nabyć umiejętności w zakresie korzystania z nowoczesnych technologii,
  • blok zajęć związany z aktywizacją  fizyczno – ruchową: gimnastyka ogólna/ zdrowotna – najbardziej popularne zajęcia, cieszą się znaczną frekwencją (są cztery grupy), Nordic Walking – cyklicznie treningi prowadzone są przez przez instruktora, QIGONG -lecący żuraw, są to starochińskie ćwiczenia zdrowotne,
  • rozpoczął działalność zespół wokalno – taneczny,
  • Słuchacze Akademii Złotego Wieku uczestniczą w koncertach organizowanych przez MGCK, zorganizowane są wyjazdy do Opery Wrocławskiej, Filharmonii, Narodowego Forum Muzyki i teatrów, słuchacze mieli możliwość zakupu biletów ulgowych i organizowany był transport,
  • Słuchacze AZW mogą korzystać z ulgowych biletów wstępu na Pływalnię Miejską, organizowana jest również gimnastyka w basenie,
  • odbywały się spotkania towarzyskie i taneczne np. przy ognisku, spędzano czas przy muzyce, śpiewie i wyśmienitym poczęstunku, tradycją stały się spotkania w Kawiarni Ploteczka i zakończenie sezonu w Ośrodku nad Stawem z kultywowaniem tradycji nocy świętojańskiej
  • Słuchacze AZW mogą uczestniczyć w wycieczkach krajoznawczych i w wypoczynku letnim nad morzem i górach w organizowanych przez Stowarzyszenie „Wypoczynek”.
  • Jesteśmy zapraszani i uczestniczymy w spotkaniach, seminariach i konferencjach organizowanych dla seniorów na terenie naszego województwa i ogólnopolskich.

Warto również zwrócić również uwagę na kilka poniższych zasad, które mogą pomogą osobom w tzw. późnej dorosłości zachować zdrowie i pogodę ducha.

Antoni Huczyński „Dziarski Dziadek”

Mój sposób na długowieczność- Dekalog Dziarskiego Dziadka

  1. Nie chodzi o to, żeby długo żyć. Chodzi o to, żeby mieć żyć dla kogo i po co. Nie zajmuj się więc liczeniem dni i lat. Skup się na tym, by każdej chwili nadać sens.
  2. Tylko człowiek, który potrafi się zmęczyć, jest w stanie być szczęśliwy. Jeśli leżysz, wstań. Jeśli stoisz, idź. Jeśli idziesz, biegnij!
  3. Dawaj zawsze więcej, niż chcesz dostać. To recepta na udaną rodzinę.
  4. Prościej, zawsze znaczy lepiej. I w diecie, i w miłości.
  5. Jedz, żeby żyć, a nie żyj, żeby jeść.
  6. Rutyna to zdrowie. Zmieniaj tylko to, co ci szkodzi.
  7. Ćwicz umysł nie mniej intensywnie niż ciało. Będziesz go coraz bardziej potrzebował.
  8. Nie zrzucaj odpowiedzialności za swoje zdrowie na lekarzy. Bądź szybszy niż choroba: zahartuj się, zanim cię dopadnie.
  9. Uśmiechaj się, nawet kiedy boli. Uśmiech jest skuteczniejszy niż tabletki z krzyżykiem.
  10. Nigdy nie jest za późno na nowy początek. Zawsze jest za późno na poddanie się.

Wdrażajmy w życie powyższe zasady. Im częściej będziemy tutaj przychodzić, tym rzadziej będziemy chodzić do lekarzy, czy narzekać na starość.

Popularne: